BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag, augusti 20, 2009

Altaret

Det finns lika många åsikter om altaret, som det finns wiccaner, tror jag bestämt... Ett altaret är en tillfällig eller permanent plats, inomhus eller utomhus, där du ber eller utövar magi och ritualer.

Jag vill inte säga att "du måste göra si eller så", för du måste själv känna efter hur du vill ha det. Däremot berättar jag gärna om mitt altare - eller snarare, mina altare.

Jag har ett vardagsaltare, där jag samlar saker jag tycker om - för tillfället finns där en stor klump rosenkvarts, en figurin av lera föreställande Tara (tibetansk gudinna), några bergskristallspetsar och en bit rökkvarts, en rökelsehållare av sten, några visdomsord som jag skrivit ner, två små tavlor som föreställer gudinnan och guden (gjorda av vykort från Briar Cards) och en liten träask vari jag förvarar torkade örter. Detta altare är så lågt att när jag sitter på golvet blir det lagom höjd för mig. Där sitter jag ofta, tänder lite rökelse och ber en stund eller bara finns till, drömmer mig bort eller funderar över livets märkligheter. Där lägger jag tarotkort, drar orakelkort, pysslar om mina voodoo-dockor eller övar mudras (en sorts yogaställningar för händerna), kanske mediterar eller helar mig själv. Det är ett andrum för mig, en plats i tid och rum helt utan måsten eller förpliktelser.

Inför sabbatsfirande ställer jag iordning ett annat altare, där jag gärna vill ha en mer traditionell dekor. Jag ställer en låda eller ett litet bord (skohyllor av trä funkar jättebra!) mitt på golvet, och sätter mig så att jag är vänd mot norr, därför att det känns rätt så. Norr är den riktning som förknippas med jordelementet, och därmed med stabilitet, grundning, trygghet, näring och växande. Jag dekorerar mitt altare såsom jag vill ha det - väljer färger och dekor utefter sabbatens tema.

På den vänstra sidan av altaret lägger jag symboler för gudinnan - ett ljus (gärna grönt), bägare, kittel, pentagram, runda stenar, snäckor, en skål med vatten, en skål med salt. På den högra sidan lägger jag symboler för guden - ett ljus (gärna rött), athame, trollstav, fjädrar, fallossymboler (avlånga stenar, grankottar osv), rökelsehållaren. I mitten ställer jag offerskålen, och en liten tennskål vari jag bränner örter under ritualens gång. I knät har jag Skuggornas bok - den handskrivna, privata versionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar