BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag, mars 11, 2010

Kom igång med bloggandet!

De två vanligaste tjänsterna för bloggande är Blogger/Blogspot och Wordpress. Det är tämligen enkelt att skapa en blogg - du besöker endera sajten och skapar ett användarkonto, väljer ett namn till din blogg och kan sedan göra ett antal olika inställningar såsom att välja tema (färger, typsnitt, bakgrund osv).

Den som så önskar kan lägga till olika "widgets" på sin blogg. En widget är en färdig snutt med kod som kan installeras och köras på vilken webbsida som helst, och innehåller ofta (men inte alltid) skript såsom JavaScript. Exempel på widgets är en sektion på bloggen som visar dagens väder, räknar ner till ett visst datum eller fungerar som små spel. (Wikipedia, 2010)

Av egen erfarenhet och testande av både Blogger och Wordpress har jag lärt mig nyttan med widgets som t ex hämtar in Twitter-inlägg och Delicious-länkar direkt till bloggen. Det är praktiskt och smidigt för den som (liksom jag) inte har nån större lust att sitta och uppdatera på många sajter varje dag. Nu uppdateras mina blogg-widgets varje gång jag twittrar eller lägger upp nya länkar på Delicious, istället för att jag manuellt måste gå in och lägga in dem på bloggen! Ett exempel på hur detta kan se ut finner du på Ugglemors blogg, där jag skriver inlägg för en kurs som jag läser på Högskolan Väst.

Börja blogga i liten skala. Kanske bara länka till något intressant du hittat på nätet, och skriva några rader om det. Läs andra bloggar för att få idéer om hur du kan strukturera dina egna inlägg. Med tiden, när du känner dig mer hemvan vid ditt valda bloggformat och sättet att kommunicera via kommentarer, kanske du börjar skriva djupare analyser om sådant du läser eller funderar över, utifrån egna erfarenheter och källor du funnit - som du därtill granskar kritiskt och länkar till. Nu bloggar du "på riktigt"! (Rickardson 2009, s 44-46).

Ha alltid i minnet, att det du skriver är publikt och att vem som helst kan gå in och läsa det.

Referenser
  • Richardson, Will (2009). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for
    classrooms.
    Thousand Oaks, California: Corwin Press.
  • Wikipedia (2010). Web widget. [Elektronisk]
    Tillgänglig: < http://en.wikipedia.org/wiki/Web_widget > [2010-03-11]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar